FAQ
Hur kan jag betala med kort? I dagsläget är det inte möjligt och betala med kort hos oss.
Vilka betalningssätt har ni? Man kan betala via Swish eller till vårt bankgiro. Både swish och BG-nummer framgår på bokningsbekräftelsen.
Hur vet jag om ni mottagit min betalning? Man kan logga in på sin bokning, på vår hemsida klickar ni på "Min bokning", anger e-post och lösenord som framgår i bokningsbekräftelsen längst upp till vänster. Inne i bokningen kan ni se registrerade inbetalningar.
Villkor som gäller när man betalar från privatkonto till vårt BANKGIRO där man har någon av dessa kort kopplad till.
Handelsbanken: Försäkringen gäller för dig med giltigt kort som betalat en privatresa med minst 50% med kortet samt för en annan tjänst som omfattas av försäkringen och som betalas med kortet. Betalning kan även göras från ditt konto I Handelsbanken via internettjänsten, mobiltjänsten, privatgiro, Swish eller Handelsbankens kontor. För att försäkringen ska vara giltig i samband med resa krävs att betalning sker till organiserad resebyrå, researrangör eller trafikbolag.
SEB: Försäkringsförmånerna gäller för kortinnehavare som till minst 75% har betalat en resa med sitt SEB debit alternativt SEB Credit eller via direktbetalningar från ett av kortinnehavarens konton i SEB. För SEB debit gäller försäkringsförmånerna även när betalning genomförs med Swish.
Ica Banken- När du betalar minst 75% av din resa med ett ICA med ett konto som är kopplat till kortet så ingår en reseförsäkring.
Nordea: Om du betalar mer än hälften av din resa med Nordea så ingår en kompletterande reseförsäkring. Så här ska du betala om försäkringen ska gälla. Swish - betalning ger reseförsäkring om du swishar oss direkt. Betala via internet, giro – eller telefontjänst i Nordea.
Danske Banken: Ni behöver inte använda kortet för att reseförsäkringen ska gälla, så länge er betalning från kontot är kopplat med ert kort så är det inga konstigheter.
Swedbank: För att reseförsäkringen ska vara aktiv måste du betala minst hälften av resan. Betalningen kan ske via Bankgiro eller Plusgiro via internetbanken.
Vi rekommenderar att man alltid dubbelkollar med sin bank, vilken försäkring som gäller.
Får jag betala mer som ensamresenär? När du bokar resan själv så tillkommer alltid extra tillägg för enkelrum. Tillägget visas vid bokningstillfället.
När får jag min biljett skickad? Vi skickar din biljett ca 2 veckor innan avresa. Detta skickas till den mailadressen som är angiven i bokningen.
Hur mycket bagagevikt kan jag ta med mig? Med TUI får du då checka in 1 väska per person som väger högst 20 kg inklusive ditt handbagage. Alltså till exempel högst 17 kg incheckat bagage om handbagaget skulle väga 3 kg.
Med Apollo får du ha ett incheckat bagage som får max väga 15 kg. Handbagaget får max väga 5 kg.
Med SAS är maxvikten för varje incheckad väska 32 kg.
Med Airtours ingår ett incheckat bagage som får väga upp till 20 kg.
Med Norwegian kan du ta me dig ett incheckat bagage som får väga upp till 20 kg. Handbagage 8 kg.
När måste jag vara på flygplatsen? Vi rekommenderar att ni är 2 timmar innan avresa på flygplatsen för gaterna stängs 1 timme innan.
Vad är OCR-nummer? Det är ditt bokningsnummer med en extra kontrollsiffra i slutet. Du hittar den på din bokningsbekräftelse längre ner på höger sida. Ange alltid OCR-nummer när du betalar till vårt bankgiro.
Hur avbokar jag min resa? Resan ska alltid avbokas skriftligt genom och skicka ett mail till info@travea.se.
Hur stor blir min avbokningskostnad? Vid avbokning tidigare än 40 dagar före avresan ska resenären betala anmälningsavgiften som avbokningskostnad. Sker avbeställning därefter, men tidigare än 8 dagar före avresan, ska resenären erlägga 50% av resans pris.